Ahad, 12 Februari 2012

@ Kedai Emas

Assalamualaikum,

Bila tengok tajuk tue korang jgn lak speku saya pergi beli barang kemas ye. Duit acik nan ado la…

Korang ingat asal pergi kedai emas, mesti beli barang kemas ke. Banyak lagi la benda lain boleh buat kat kedai emas tue. Contohnya tumpang toilet dia ke. Tue pun kira masuk kedai emas juga la kan…heheheh saya tak pernah pulak masuk toilet kedai emas. Toilet stesen minyak saya selalu masuk…

Actually, hari tue kami pergi kedai emas sebab nak timbang rambut cukur baby syirah. Then, kakak batrisyia masa nak pergi tue kemain beria nak tindik telinga.

Rambut masa cukur kepala baby syirah hari tue boleh tahan banyak gak. Nie, lepas cukur pun lebat juga rambut baby syirah. Kitorang pergi kedai emas melayu. Bila bawa rambut je, dia tahu nie nak timbang rambut baby. Dia akan timbangkan, then confirmkan baby gegirl ke boboy. Pas tu dia akan kirakan sekali berapa jumlah berat rambut tue ikut harga emas semasa. Then, korang boleh la bersedekah pada anak yatim, fakir miskin ke ikut nilai rambut tue….sebagai tanda kesyukuran atas kelahiran anak tersebut selain dari buat aqiqah. Benda nie tak wajib pun ia lebih kepada adat coz saya tengok adik ipar saya x buat pun macam tue. Ikut kemampuan korang la....lagi pun bersedekah bukankah amalan yg mulia yg membantu kita di akhirat kelak. Tapi, korang jgn pergi kedai emas cina lak, korang bagi rambut terpinga-pinga apek tue nanti. Silap hari bulan, di campaknya rambut tue dlm tong sampah.

Settle satu bab, then kami nak tindikkan telinga kakak lak. Saya ingat nak bagi subang saya pada kakak sepasang nanti coz saya banyak set subang. Hadiah bezday la, hadiah dari mak la, hadiah dari hubby, saya beli sendiri lagi…telinga ada 2 je, keluar pakai tudung. Jadi rasa macam membazir lak…x pe saya ada dua gegirl kan.

Memula kakak memang excited bila sales girl keluarkan subang penanda utk buat lubang kat telinga dia. Malah, dia siap pilih sendiri warna subang tersebut. Tapi, bila je sales girl tue keluarkan alat lebih kurang macam pistol utk tindik telinga dia muka kakak terus berubah. Dia start takut. Dia pegang alat tue dan tanya saya ‘apa benda nie mama’. Saya bagi tau tue alat utk tindik telinga. Bila sales girl tue tandakan telinga dia dgn marker pen, lagi kecut kakak. Dia tanya lagi, sakit x mama ? berdarah x nanti ?. Saya pujuk dia cakap sakit macam gigit semut je. Lagi pun semua sepupu sebaya dia dah bertindik. Saya pujuk dia nak hadiahkan dia sepasang subang emas. Tapi semua x jalan. Kakak start meraung kat situ.

Bila saya tak boleh handle, saya bagi hubby utk pujuk kakak. Tapi x jalan juga. Makin kuat meraung lagi ada. Last-last, sales girl tue advise kami jgn buat. Kalau dia x nak x boleh paksa. Nanti tersalah tindik, bahaya. Akhirnya kami cancel nak tindik kakak.

Kakak, mama dulu pun menangis juga masa bertindik tapi tak de la sampai meraung atas lantai. Lagi pun, bukannya sakit sangat. Macam gigit semut je. Tak pe, next time kita try lagi ye…

Wassalam.

* anak korang dah bertindik dah ? cam ner korang pujuk anak korang ye ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan