Ahad, 2 Januari 2011

Selamat tahun baru 2011…Azam ??

Salam,

selamat tahun baru…


Macam biasa soalan yg wajib di tanya ?

APA AZAM ANDA TAHUN 2011 ?

teringat masa sekolah dodulu. Tiap kali awal tahun, cikgu BM mesti suruh buat karangan apa ‘azam tahun baru’. Apalah bebudak umur 10-12 nie terperuk kat felda palong lak tue dapat fikir selain dari belajar rerajin, dapat keputusan peperiksaan yg cemerlang. kalau tahun UPSR pulak azam nak dapat 4A. masa zaman saya maksimum 4A je tau….Walaupun ayat berbeza, sure isi kandungan karangan sama. saya rasa masa tue cikgu2 mesti boring baca karangan kitorang.

Lepas tue pulak, suruh buat karangan ‘Kenangan masa cuti sekolah’. Huwaaa….stress tau tak !!! saya anak felda palong dua. Kalau cuti sekolah, yg lelaki poi la kobun tolong mak ayah motong gotah hari-hari. Yg pompuan, duduk umah tolong kemas umah, jaga adik2. Kenangan apo konamo ehhh…Kalau nak cite best skit pun, poi pokan rompin yg tak brapo jauh tue makan cendol & goreng pisang dgn family. Kalau yg dapat buat karangan pegi jejalan kek gomeh & bahau tue pun kitorang memang dah respek abis dah. Kalau balik kg jejauh macam kat kedah, johor, kelantan tue memang pada kitorang tahap kayo dah. sebab dah keluar dari negeri sembilan waktu tue…hehehhe…kenangan betul waktu tue. kekadang tue sebab tetiap tahun kena tulis karangan yg sama ‘Kenangan masa cuti sekolah’ dan tetiap tahun pun kenangan kitorang tetap sama poi motong & jaga adik kek umah, maka kekadang tue ada gak yg menipu kata pergi zoo negara lah, muzium negara lah, padahal jejak kaki pun tak pernah ! sume tengok dlm buku je…

so, bila saya dah tuo2 macam nie azam saya lebih kepada meningkatkan ekonomi keluarga, keimanan diri saya sebagai persediaan saya di akhirat kelak kerana pada saya sekarang dunia akhir zaman, saya semakin meningkat tua. Ini bukan lah masa untuk bermain-main lagi. Saya kena serius. Saya juga tidak suka pada panggilan ‘AZAM’. Saya lebih suka panggil dgn perkataan ‘MATLAMAT/TARGET’ kerana ia nampak lebih jelas.

Kepada korang semua, apa matlamat/target korang tahun nie ? Semoga ianya akan tercapai…insha allah.

wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan