Isnin, 10 Januari 2011

Minyak masak.....jom main sorok-sorok

Salam,

Kat malaysia ada satu permainan yg sangat popular. Kat Malaysia je yg ada…negara lain tak de ye..yg best nyer satu negara akan bermain permainan ini.

Main sorok-sorok !

Main dia senang je…pemain utama akan pegang banyak bola. Lepas tue semua org akan berlari mendapatkannya. Tapi pemain utama nie tak puas hati org senang sangat tangkap bola tue. Jadi dia sorok kan bola tersebut. Bila pemain lain tak nampak kat mana bola tue, masing2 panik berlari kesana kemari cari bola. Bila jumpa je bola yg terlupa nak disorok pemain utama tue, masing2 berebut nak ambil semua bola tue. Maka ramai lah pemain lain tak dapat bola yg bermakna mereka kalah. Tapi pengadil bagi arahan kata pemain yg tak dapat bola boleh ambil bola yg tersorok utk menang tapi kena dia kena penalti la…..

Korang faham tak permainan nie ? tak faham ? akak lagi tak faham dik….

Dulu gula, kini minyak esok lusa beras, tepung, susu dan macam2 lagilah yg akan main permainan sorok2 nie. Begini la nasib rakyat 1 malaysia nie kan…penat la main sorok2 nie…

Minggu lepas memang saya agak perasan bz coz kena outstation ke melaka berturut-turut. After meeting dgn konsultan pun mereka dok sibuk cari minyak masak kat melaka. Saya rilek je sebab tengok berita kata kat pasaraya besar cam giant, tesco banyak lagi stok.

So, hari sabtu kami pergi beli barang dapur. Bila tengok kat tempat minyak masak…memang minyak yg 5 liter jenama pisau, seri murni …etc habis stok. kosong losong….terkedu saya. Minyak masak yg tinggal jenama giant…

Korang yg pandai masak boleh la..tapi akak yg cuma pandai masak telur goreng, ikan goreng, ayam goreng, mee goreng, bihun goreng nangis dik !! Nak masak gulai hari-hari...santan pun dah naik rege dik oii...

Korang yg buat pembelian panic sampai angkut berbotol-botol tue memang tak kesian kan saya lah….dlm saya dok terkedu sorang diri kat bahagian minyak masak tue saya tertonggeng (korang jgn bayangkan lak cam ner aksi nie yer !) kat bawah terus ternampak sebotol minyak masak seri murni tersorok kat bawah & belakang skali rak minyak yg kosong tue. Alhamdulillah…rezeki keluarga saya. Cepat2 saya ambil. Dua tiga auntie yg cari minyak kat situ ketawa je tengok gelagat saya.


Saya bukan buat pembelian panic ok. nie bukti minyak masak rumah saya dah abis !

Saya amat percaya, bila minyak masak naik harga nanti akan melambak la kembali bekalan minyak masak di pasaran….masa tue korang tengok la tokey2 minyak tersenyum lebar !

Wassalam

* masa kat giant hari tue, auntie tue tanya, apa pasat tak boleh guna minyak giant ? Lasa talak sedap meh ?? saya jawab, bukan la auntie, itu minyak masak tak der proses dua pemeringkatan ! hehehe….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan