Khamis, 13 Januari 2011

Budi bahasa budaya kita..

salam,

org muda kena respek org tua coz mereka lebih tua & berpengalaman dari org muda. tapi….org tua tak payah respek pada org muda dan boleh buat sesuka hati ke ????

benda nie dah terjadi tak la lama juga. tapi setiap kali memandu pulang ke rumah saya akan teringat and saya akan rasa sangat marah sampai badan menggigil. actually, saya nak marah mak cik tua nie, tapi sebab dia orang tua, saya akan marah secara bersopan santun ye…

setiap kali balik kerja sure saya kena menempuh jammed. pada hari yg indah itu, saya telah membawa kereta dgn riang ria sekali sambil menyanyi lagu ‘nobody’ wonder girls (anak2 sila jgn tiru perangai mama nie ye). sebab saya sorang dlm keta dan tak siapa dengar so tak pe. walaupun jammed, saya membawa kereta dgn berhati2. ye lah, semua keta follow rapat nanti takut terkiss atau kena kiss susah. bila ada kereta yg nak memotong, bagi signal saya benarkan masuk barisan. tapi entah dari langit mana datangnya satu keta nie dgn tak bagi signal terus pandu laju nak pintas depan saya dlm jammed tue. dah la keta saya dgn keta depan tue rapat. celah mana dia nak masuk ?. dgn sombongnya keta tue terus langgar side mirror saya, gesel kereta saya dan cuba juga masuk depan saya. saya lihat pemandu keta tue, seorang mak cik tua. dia pandang saya maki hamun saya pulak. ooiitt mak cik..dah langgar side mirror org, gesel keta org tak reti minta minta maaf ke ? lesen beli ke ? opps…saya terlupe kena marah secara sopan santun. nanti saya marah2 kena heart attack pulak mak cik tua tue.

ok la, wahai mak cik yg tua kerepot lagi budiman, oleh kerana mak cik telah mengesel kereta saya & memaki saya secara maksimum, saya terus jatuh hati dgn mak cik. rasa nak buat mak mertua pulak. mujurlah saya nie dah kahwin mak cik. maki hamun mak cik itu saya balas dgn pandangan hairan. ye la…mak cik dah tua pakai tudung tapi maki hamun org padahal mak cik yg salah siap langgar side mirror saya lagi. saya ingat mak cik akan berhenti sekurang2 nya bagi la no phone boleh kita berkenal-kenalan. tapi saya silap. mak cik tak layan pun saya…ye lah saya ni hodoh mak cik tak pandang pun. lalu mak cik melarikan diri dgn menyelinap kedepan dan terus ke depan. tapi saya dgn nekad di hati nak buat mak cik jadi mentor saya terus mengejar dgn satu side mirror je.

sampai di trafik light, mak cik betul2 kat sebelah saya. saya buka tingkap. ingat nak berkenalan and nak mintak outograf mak cik. maklumlah, saya jatuh cinta pandang pertama nie. eksited betul !!!!. tapi mak cik buat dunno je. siap tunjuk muncung sedepa lagi dgn cermin mata gelap besar mak cik. maaf cakap mak cik, fesyen cermin mata besar & tudung bulat ditambah mulut muncung sedepa itu tidak sesuai buat mak cik. menampakkan mak cik yg tua itu bertambah tua kerepot lagi. ini saya komen ikhlas nie mak cik. betul..tak tipu punya !!

agaknya, mak cik tak selesa dgn pandangan saya, maklumlah mak cik baru je langgar gesel keta saya kan tambah lagi dgn maki hamun saya tak tentu fasal. mak cik terus ke depan lagi. mak cik tentu rasa takut kan…jgn risau mak cik, saya respek mak cik ni. mak cik kan dah tua lepas tue potong barisan, gesel kereta orang siap maki hamun lagi tanpa rasa bersalah. saya kagum la. kena berguru dgn mak cik nie…

saya waktu tue mengigil sangat. al maklumlah ‘eksited kena langgar ngan mak cik cermin mata besar’. nasib baik dlm kereta saya tak de batu ke, besi ke atau benda benda keras. kalau ada, memang saya baling kat tingkap kereta mak cik buat kenang-kenangan yg kita pernah bertemu suatu ketika dulu. 

Jadi, sebagai kenang-kenangan juga, saya ambil gambar keta mak cik masuk dlm blog saya. bila ku rindu…..hahaha….tengok skarang pun saya dah ‘rindu-rindu’ nak jumpa keta mak cik tue.




ni la kete mak cik cermin besar ‘yg sudi mengesel-geselkan kete dia dgn kete saya’ itu

mak cik, lenkali bawa keta tue jgn nakal2 lagi ye. sian la kat pemandu2 yg berhemah & mengikut peraturan nie. kalau nak bawa keta sukasuki hati, sila ke litar lumba batu 2 shah alam ye. eh, silap mak cik….batu tiga shah alam…peace !!!!!

see….ai marah org tua secara sopan santun wokeyy…

wassalam.

* mak cik beruntung langgar keta saya je, kalau mak cik langgar keta samseng jalanan pas tue buat macam apa yg mak cik buat kat saya nie, confirm mak cik dah kena belasah.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan