Sabtu, 7 April 2012

Hari ini, 6 tahun yg lalu…

Assalamualaikum,


Pagi ini 6 tahun yg lepas, saya di atas katil hospital putrajaya sedang menatap wajah bayi saya yg baru dilahirkan. Saya lupa utk bersarapan, lupa utk bangun mandi & gosok gigi, lupa pada sekeliling saya sebab terlalu teruja menatap wajah bayi pertama saya dari saat dia dilahirkan….

Itulah antara saat indah yg x mungkin saya lupakan sepanjang hayat saya…

Segala-galanya bermula apabila saya disahkan mengandung setelah setahun berkahwin. Masa tue teruja ada, takut pun ada. 1st time pregnant, x tau nak buat apa kan…cam blurr je gitu…

Awal-awal tue memang waktu pagi je, mesti muntah. Time nak gosok gigi adalah paling hazab sekali. Masuk je berus gigi dlm mulut, mula la termuntah bagai. Kat office pun berapa kali saya berkurung dlm toilet sebab termuntah. Lepas tue mula la cari asam jeruk nak bagi tekak nak rasa loya.

Bila dah masuk 4 bulan, dah ok dah. Tapi bab selera makan memang melampau. Saya sangat suka makan benda-benda manis. Aiskrim, coklat, jus buah, kuih-muih, kek (bab kek nie memang ada kenangan sedih la masa pregnant…sangat menguris hati !). Oh ya, air kelapa dgn soya memang jadi minuman harian la. Selain tue, masa 4 bulan perut saya dah start membesar. Dah kena cari baju pregnant. Masa nie memang siang mlm dok depan cermin tengok perut yg membesar. Seronok ada, takut pun ada. Tapi saya x fikir nak melawa pun waktu nie, semua benda saya makan sampaikan terlebih makan. Itu yg dari berat 45 kg sebelum mengandung, masa nak melahirkan Batrisyia berat saya naik 75 kg. 30 kilo naik ! pada hal berat baby 3 kilo lebih je…hehehehe

Org kata, bila masuk kandungan 7 bulan baru boleh beli baju baby kan…masa nie memang excited. Masa shopping memang x ingat dunia. Ambil, belek-belek skit terus masuk dlm troli. Masa nak bayar baru terkejut beruk ! Mana taknya, ambil barang kecik-kecik je dah RM 1000.00 lebih. Belum masuk stroller, walker, katil baby bagai tue…Walaupun begitu, hati masih dok meronta nak beli lagi sebab geram tengok baju-baju baby yg comel lote gitu !

 Nie la gambar saya masa first time shopping barang baby kat Tesco Puchong

Masa kandungan 7 bulan juga, mak kat kampong buatkan kenduri doa selamat. Org negeri Sembilan kata lenggang perut. Mak bidan akan check perut nak tahu kandungan tue ok ke tak kedudukannya. Biasanya gunakan kelapa. Tapi saya masa tue buat kenduri doa selamat je & baca Yassin mohon saya dan kandungan nanti selamat. Selain tue, saya juga dah start banyakkan makan bendi, atau benda-benda yg berlendir. Sebab org kata senang nak meluncur keluar. Betul atau tidak tue tak tahulah kan. Tapi x salah pun kalau banyak makan sayur ye tak ?

Sebab berat badan saya yg naik mendadak juga, kaki saya masa tujuh bulan lagi dah  bengkak. Selain tue, saya juga kena ‘tangkap urat’. Org yg pregnant tahula benda nie. Bila nak bangun pepagi, tetiba urat betis jadi tegang dan sangat sakit. Saya boleh kata tetiap minggu bila bangun pagi akan menjerit sebab sakit sangat bila urat tue menangkap. Sebelum tido waktu mlm tue kena sapu minyak kat kaki dulu. Postur tido juga kena betul. Tapi tidur mengiring adalah yg terbaik.


Saya masa jadi mak buyung waktu nie masa kenduri lenggang perut saya. Tapi x buat lenggang perut pun. Cuma kenduri doa selamat je…

Tiba masa yang dinanti….

Masa tue due saya sepatutnya 2 minggu lagi. Tapi sudah tertulis Batrisyia nak keluar awal. Mlm tue saya dgn hubby sempat lagi pergi makan chicken chop kat kedai mamak. Tengah malam pulak tue. Besoknya lebih kurang pukul 4 pagi, saya dah terasa sakit. Memula x kerap sangat, tapi makin lama jadi makin kerap.

Saya rilek dulu. Mandi bersiap bagai. Bila rasa dah tak tahan terus ajak hubby pergi hospital. Saya memang tak tahu macam mana sakitnya nak bersalin tue. Tapi memang dah nak nangis dah waktu tue. Sebab kami memang dah booking kat putrajaya, terus ke sana la. Daftar je, terus kena admit. Masa nie baru buka 2 cm.

Kat wad, saya dok berkerut menahan sakit. Saya ada foto masa menahan sakit atas katil. Tapi x leh nak upload sebab masa tue saya x bertudung. Segala doa & zikir dibaca supaya saya & kandungan selamat. Masa nie memang selera makan dah tak ada. Apatah lagi saya tiada pengalaman bersalin. Tengahari mak saya dari kg dah sampai nak temankan saya. Bila ptg baru buka 3cm. Puas juga berjalan pusing dlm wad bagi cepat bukaan tue. Paling x tahan masa check bukaan, eeei….sakit. Apatah lagi anak pertama belum ada jalan lagi kan..

Dlm pukul 8 mlm tue mak temankan saya di wad, masa duduk atas katil tetiba bunyi pop !. lepas tue katil saya habis basah. Saya tekan intercom panggil nurse, siap minta maaf lagi sebab saya ingat saya terbuang air kecil atas katil. Padahal air ketuban saya dah pecah. Bila cek bukaan dah 4 cm, nurse bagi ubat berak nak clearkan perut. Then, terus tolak ke dewan bersalin. Sebelum tue sempat salam mak dan minta ampun semua. Ye la, bersalin nie antara hidup dgn mati kan.

Kat sana tukar baju yg ikat tali kat belakang tue je, duduk atas katil dah pasang mesin utk bacaan jantung baby. Kat hospital bersalin, setiap org diberikan satu bilik utk proses melahirkan anak. Hubby di benarkan masuk utk bagi sokongan & semangat pada isteri. Kalau hubby yg x nak masuk tue mamang nak kena penampor la tue… Masa nie sakit dah makin kuat & kerap. Tiap kali sakit, saya pegang lengan hubby kat sebelah. Punya la kuat siap berbekas lagi kat lengan dia. Last-last dia tak tahan, suruh saya genggam besi katil. Sakitnya hanya Allah je yg tahu. Doktor kata sakit org bersalin nie bersamaan 52 tulang dlm badan kita yg dipatahkan serentak. Kaum lelaki sila bayangkan ye…ini kalau x hargai isteri x tahu la nak kata apa. Nurse yg masuk dlm bilik saya siap bagi semangat lagi bila tengok saya 1st tima lalui pengalaman bersalin nie. Saya ingat lagi dia kata, “sabar dik, wanita yg melahirkan anak nie akan dapat pahala sama macam berjihad di medan perang. Allah juga akan mengampunkan semua dosa-dosanya sama seperti bayi yg baru lahir ke dunia ini kecuali dosa besar”. Sejuk hati saya dengar, tapi ia tidak mengurangkan sakit nak bersalin saya tue.

Bila sakitnya dah bertambah kuat, saya memohon ampun & maaf pada hubby dan minta dia redha dengan saya. Then, saya cakap saya dah terlalu sakit & saya nak meneran dah. Saya dah x peduli dah sebab sakit yg teramat. Masa tue dah tengah malam. Pukul 12 lebih..

Masa saya tekad nak meneran tue, hubby pergi panggil doktor. Nurse masuk cepat-cepat angkat kedua-dua kaki saya pasang kat atas besi. Saya tengok punya la ramai, ada sorang doktor, lebih kurang 6 org staff nurse. 2 membantu, 4 lagi tukang bagi semangat.

Sebelum meneran, say baca dulu ayat permudahkan bersalin. Ada satu ayat dari surat Maryam yg bagus diamalkan masa nak bersalin tue. Nanti saya cari balik ye. Saya baca ayat tue, tarik nafas panjang, then teran sekuat-kuat hati. Kali pertama teran, dah keluar kepala baby. Hubby cakap kat saya, abg dah nampak kepala baby ayang. Yg staff nurse tukang bagi semangat tu pulak dok cakap teran lagi puan, teran lagi ! Dah macam pom-pom girl pun ye saya tengok…hehehe

Teran kali kedua keluar bahu, then terus meluncur habis keluar. Tepat jam 1.16 pagi 7 April 2006 kedengaranlah suara bayi menangis nyaring. Masa tue hubby kucup dahi saya ucap terima kasih. Staff nurse yg 4 org tue boleh bertepuk tangan lak siap kata yeayyyyy...Baby yg masih berdarah lagi doktor angkat terus letak atas perut saya utk confirmkan jantina baby. Alhamdulillah…saya dan baby Batrisyia selamat.

Nurse bersihkan baby, hubby minta izin keluar kejap. Doktor pulak jahit kat kawasan luka saya tue, saya yg keletihan minta izin kat doktor nak lelapkan mata sekejap. Masa doktor dah siap jahit, saya tersedar tengok baby dah dibersihkan dan hubby yg masuk balik untuk azan & iqamatkan baby. Bila baby diserahkan pada saya, Ya Allah sangat suci wajah baby masa tue. Dia senyap je tidur. Baby juga letih sebab mengalami proses utk keluar dari perut dgn laluan yg sempit. Masa menatap wajahnya, hilang semua kesakitan yg saya baru alami sebentar tadi. Hubby siap cakap, cukup la tue. Tak sanggup abg tengok ayang sakit macam tadi. Dalam tak sanggup tue, keluar juga lagi 2 org lagi  lepas tue kan..heheheh

Nurse serahkan uri baby pada hubby dan hubby terus balik ke rumah. Saya & baby masa tue standby kat dewan bersalin lagi utk berehat dan doktor nak check kalau ada sebarang kompilasi yg terjadi selepas bersalin. Sebab baby tidur, saya yg keletihan pun turut tertidur. Saya tak sedar pukul berapa staff nurse kejutkan saya bagi minum milo untuk pulihkan tenaga dan terus tolak saya dan  baby naik ke wad.

Sepanjang mlm tue, mata saya sukar utk lelap. Kejap-kejap saya akan bangun tengok baby saya walaupun dia nyenyak tido. Memandangkan saya tiada pengalaman, besoknya pepagi baby nangis dan saya cuba menyusukan baby tapi tak dapat. Anak pertama jadi susu badan memang belum ada lagi. Saya jadi panic bila baby nangis. Saya pegang dan pujuk dia. Kejap saya bahasakan diri saya ibu, kejap ummi, kejap mama hehehe…kelam-kabut masa tue. Bila thghari hubby dtg, nurse bagi tahu x boleh balik lagi sebab baby dah berak tapi belum buang air kecil lagi. Saya dah mula risau. Anak pertama x de pengalaman, hal-hal kecil pun saya dah risaukan. Sudahnya, hubby seludup susu formula masuk hospital dan bagi baby minum. Tak lama tue, tengok baby dah kencing & x de kuning dah boleh balik. Masa tue dah ptg juga la…

Tue la pengalaman bersalin anak pertama dan kenangan manis dan indah buat saya. Kini, hari ini anak saya itu dah pun berumur 6 tahun. Cepatnya masa berlalu. Masih terasa lagi sakitnya saya melahirkan dia semalam. 

 Alhamdullilah Ya Allah dikurniakan saya seorang anak yang sihat dan cukup sifat fizikal dan mentalnya.
 Baby Batrisyia fresh from tummy...

Nie la gambar-gambar Batrisyia dari kecik sampai la umur 6 tahun nie…

 
 Masa kenduri cukur jambul & aqiqah Batrisyia. Masa nie mama dlm pantang lagi..

 kakak sumayyah yg tukang ayun masa 'berandoi'

 Esoknya lepas cukur jambul, terus baba botakkan kepala. 
Sampai menguap tunggu baba botakkan kepala ye...

 saya dah botak !

 Dah pandai meniarap masa umur 6 bulan..

 Kereta 2 pintu je dulu (kereta satria). 
So, peneman mama duduk kat belakang masa balik kampung

 Paling suka kalau kena geletek !

 Tumbuh gigi pertama. Sebatang je pulak tue...

Si manja Baba...

Dah jadi kakak bila irsyad lahir...

Sangat sayangkan adik dia

Masa Baba belikan traktor utk Batrisyia, dia sanggup bagi adik main walaupun adiknya 'masih x layak' main benda tue lagi

Buah hati pertama mama..

 Yang sentiasa buat hari-hari mama penuh kejutan...

 Saat hari pertama melangkah ke sekolah...

Kini 6 tahun usia kakak Batrisyia..

Bila tengok balik gambar-gambar nie, mama rasa nak peluk & gomol semula ‘si kecik’ mama yg keletah dulu. Tak puas rasanya menjaga Batrisyia masa kecik. Tak puas rasanya bermain dgn Batrisyia dulu. Tapi mama kena akur, masa semakin cepat berlalu dan kakak Batrisyia juga semakin membesar.

Sempena hari lahir BATRISYIA BT MOHD SYAWAL hari ini, tiada lain yg mama doakan selain dikurniakan Allah kesihatan, keselamatan, kegembiraan dan kebahagiaan buat kakak Batrisyia. Semoga menjadi anak yg baik dan muslimah yg sejati bila besar nanti dunia dan akhirat. Amin.

wassalam.

* Bila mama check balik gambar-gambar dlm simpanan nie, mama perasan makin lama mama makin kurang ambil gambar Batrisyia sebab sibuk ambil gambar irsyad & baby syirah je. Insha Allah, lepas nie mama akan pastikan mama x kan lupa snap gambar kakak Batrisyia supaya mama ada kenangan gambar setiap detik kakak membesar ye…sesaat yg berlalu x kan datang kembali


* Maafkan mama kalau meninggikan suara & marah kakak ye…mama buat tue semua supaya kakak menjadi ‘manusia’ bila dewasa kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan