Rabu, 25 April 2012

Pendaftaran Sekolah Bagi Tahun Satu Sessi 2013



Assalamualaikum,

Actually last year awal-awal lagi saya dah register sekolah anak saya utk sessi 2013 nanti. Bila dah register online semua, time nak submit borang kat sekolah tue saya jadi terkedu ok.

Memang silap saya x pergi lawat sekolah dulu. Saya just dengar cakap-cakap org, terus register. Masa pergi kat sekolah tue saya agak kurang berkenan dgn environment kat sana. Lokasinya juga agak buat saya kurang selesa.

Then, bila tahun nie dibuka semula pendaftaran tahun satu bagi sessi 2013/2014. Saya terus check online semakan pendaftaran anak saya. Saya ingat nak buat pertukaran sekolah. Siap minta pendapat kak wi lagi. Kakak ipar saya nie cikgu sekolah, jadi dia adalah antara orang yg sesuai di refer benda-benda macam nie kan.

Pesan kak wi, tengok prestasi sekolah tue. Nak tau buka website sekolah tue sebab sekarang kan dah maju boleh kata semua sekolah ada website sendiri atau paling latest facebook. Lagi satu, kak wi nasihatkan memandangkan kami di bandar, didikan agama tue amat lah penting agar tidak hanyut dgn social life kat sini. Kena balance la kan. Sekolah agama tue, kat kawasan rumah kami nie memang ada cuma sekolah rendah je tak de.

So, saya pun check la website tempat anak saya daftar tue. Bila saya buka website sekolah tempat anak saya register tue, dah 6 tahun website x update k ! Terkejut saya…

Terus ajak hubby survey sekolah lain utk kakak Batrisyia.

Antara sekolah yg kami survey

Esoknya saya call Jabatan Pelajaran Selangor nak buat pertukaran sekolah. Memandangkan ini anak pertama, saya kena buat pilihan yg tepat coz nanti adik-adik dia akan bersekolah di tempat yg sama.

Alhamdulillah, sempat lagi buat pertukaran. Tapi kena pergi balik sekolah lama tue buat pembatalan then submit borang baru kat sekolah pilihan yg baru. Masa kami pergi nak register kat sekolah baru, sebenarnya dah cukup kuota. Tapi apa pun terpulang pada budi bicara Jabatan Pendidikan Selangor Kawasan Petaling Perdana nanti.

Harapnya permohonan kami di terima. Amin…

Saya pasti semua parents nak kan yg terbaik buat anak mereka. Tapi pada saya semuanya bermula dari didikan di rumah. Kalau awal-awal lagi kita dah didik & gilap sebaik mungkin, dicampak ke mana pun anak kita ia akan tetap bersinar. Tak guna hantar ke sekolah yg terbaik sekalipun, tapi bila budak tue balik rumah kita buat x tahu tak ambil tahu homework, masalah yg diorang hadapi di sekolah, x check beg sekolah diorang, ambil tahu kegiatan diorang. Hanya mengharapkan sekolah je 100%. Itu memang confirm la ke laut. Hanyut.

Lagi satu, cuba tengok kebanyakan org yg boleh dikategorikan berjaya sekarang. Dulunya sekolah ceruk kg je pun. Tapi Alhamdulillah boleh gak berjaya. Itu semua berkat usaha mereka dan didikan dari ibu bapa dirumah yg tidak berpelajaran tinggi pun.

Wassalam.

* Masa saya kecik-kecik dulu, x payah nak fikir masuk sekolah mana. Terus je register kat Sekolah Rendah Palong Dua. Apa khabar cikgu Hanafiah, cikgu Salwai, masihkan mereka di situ ? Terima kasih Cikgu !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan