Sabtu, 5 Februari 2011

Hujan lebat & banjir

Salam,

Perubahan cuaca dunia kini tidak menentu. Kalau dulu bulan februari sepatutnya adalah bulan yg panas terik, kini tidak lagi. Tempat yg tak pernah banjir & turun salji pun kini dah berlaku. Pendek kata, perkara mustahil satu ketika dulu semua dah terjadi, dunia semakin tua, akhirat semakin dekat….


Malaysia juga tak terkecuali. Bencana banjir yg berlaku telah mengorbankan nyawa. Tempat saya di Negeri Sembilan juga berlaku banjir. Sebelum balik kg cuti CNY kena call mak dulu tanya jalan mana nak ikut sebab laluan saya balik ke palong biasanya melalui rompin yg mana kat situ dah banjir. Kat rompin ada sebatang sungai yg mana kalau hujan lebat berterusan boleh menyebabkan banjir kat kawasan rendah.

Kepada penoreh getah, mesti resah tak dapek motong. Yo lah, gotah tongah mahal tapi hujan pulak memanjang kan….

Kat kl & selangor juga tidak berkecuali. Saya kat BSP nie hujan dua tiga hari, mendung berterusan. kalau jemur baju tue 2,3 hari tak kering. Sudahnya saya jemur dalam rumah pasang kipas…

Selain dari hujan, masalah bekalan air juga tetiba jadi tak menentu di BSP nie. Air nie, kalau slow….slow sangat sampai kuar menitis je pun pernah. Kalau kuat…kuat sangat sampai pecah paip ko kerjakan…kesian jiran depan rumah saya kena repair paip pecah sebab pressure kuat sangat.

Apa pun kita kena bersyukur sebab walau air kuar menitis…ia masih ada air dari tempat lain yg kemarau berpanjangan tue. Dan kalaupun pressure air kuat sangat tapi tak la sampai banjir macam kat sesetengah tempat tue. Simpati pada mereka dgn kehilangan & kerosakan harta benda yg bukan sedikit. Banjir suruh, nak kena kerah tenaga la bersihkan rumah. Pada mereka yg mengalami bencana seperti itu, bersabarlah ya…ini semua ujian dari Allah. Kita kena sabar & redha…

Wassalam

* tak lama lagi adalah jualan kain banjir segamat kan…..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan