Khamis, 30 Disember 2010

Urusan dgn PBT/Govt di hujung tahun...

Salam,

Bayangkan, di bulan disember korang tengah urgent nie nak settlekan urusan dgn PBT/govt. servant utk close project korang. Pas tue korang dgn gigih call lah jabatan yg berkenaan :-

korang : Assalammualaikum. Selamat pagi

pbt/govt : Wa’alaikumsalam.

(kalo dia nak cepat, terus je cakap cam nie..ye ? nak bercakap dengan siapa ? kalo dia nak lagi cepat sampai tak sempat angkat…korang dengar la lagu ye..sambil bermimpi indah seketika..)

korang : Saya ingin mendapatkan status permohonan kelulusan pelan bla..bla..bla..

pbt/govt : sebentar ye..saya sambungkan kepada pegawai yg berkenaan.

(korang akan diperdengarkan alunan lagu2 yg mana kadang2 kalau lagu rasmi pihak tersebut sampai 3 kali ulang pun talian korang belum disambungkan lagi)

pbt/govt : helo, ye ?

korang : Assalammualaikum. Saya xxxx dari xxxx. Saya ingin mendapatkan status permohonan kelulusan pelan bla..bla..bla..

pbt/govt : oo…itu di jabatan xxx. Sebentar ye saya sambungkan.

(korang sila sambung dengar lagu lagi ye..)

pbt/govt : helo, ye ?

korang : Assalammualaikum. Saya xxxx dari xxxx. Saya ingin mendapatkan status permohonan kelulusan pelan bla..bla..bla..Pegawai tadi sambungkan saya pada jabatan ini.

pbt/govt : oo…maaflah puan. Nie salah jabatan nie. Sebentar saya sambungkan pada pegawai tersebut ye….kalau terputus talian puan sila telefon semula.

korang : boleh tak saya dapatkan terus direct line dia ?

pbt/govt : sambungannya xxxxx. sebentar saya sambungkan.

(korang baru dengar separuh lagu tadi..talian terputus…tut..tut..tut)

So, gigih la korang menelefon balik.

pbt/govt : (mesin yg jawab..) harap maaf operator kami sedang sibuk ketika ini, sila dail no sambungan yg dikehendaki atau tekan kosong untuk bantuan telefonis.

korang dah ada no sambungan kan ? so, dengan berlagak korang terus tekan no sambungan tersebut. Malangnya tiada jawapan !

Korang gigih call lagi…

pbt/govt : helo, ye ?

korang : Assalammualaikum. Saya xxxx dari xxxx. Saya ingin mendapatkan status permohonan kelulusan pelan bla..bla..bla..

pbt/govt : sebentar ye..saya sambungkan…

(sila dengar lagu yg sama lagi ye…)

pbt/govt : maaf puan, pegawai yg berkenaan tiada. Menghabiskan cuti tahun !

korang : Kenapa tak cakap awal2. tak perlulah saya tunggu lama macam nie.

pbt/govt : maaf puan, pegawai tersebut di tingkat 15, saya di tingkat bawah. Jadi saya tidak tahu siapa yang bercuti atau tidak .

Korang bengang ??? jangan bengang, setidak-tidaknya korang dah hafal lagu rasmi pbt tersebut !!!! hahahaha….mana tak hafal, sepuluh kali dengar weyyy…

Biasanya saya akan terus minta personal hp no pegawai berkenaan. Kalau bernasib baik,  dapatlah. Tapi, boleh selesaikan masalah ke kalau macam nie ….

korang : Assalammualaikum. Saya xxxx dari xxxx. Maaf mengganggu puan. Saya ingin mendapatkan status permohonan kelulusan pelan bla..bla..bla..Pihak kami perlu mendapatkan xxxx untuk xxxxx handover project.

Pegawai tersebut : Mana awak dapat no saya nie ? Saya sedang bercuti bersama family & anak2. Tunggu saya balik dulu.

korang : errr…bila puan balik ye..

Pegawai tersebut : awal tahun depan !

Hahahah….mengelupur la korang sorang2 kat situ.

Tapi sebenarnya kita tak boleh salahkan pihak pbt/govt servant nie coz mereka pekerja dan mereka ada hak untuk mengambil/menghabiskan cuti tahunan. Cuma masa di hujung tahun tue memang dah tradisi dari dulu lagi, bulan disember, cuti sekolah & pelbagai lagi cuti umum yg lain. Inilah masa untuk mereka menghabiskan cuti dengan anak2. Ala…korang pun sama juga kan ???

So, bagi sesiapa yg nak apply cf, kejar payment projek, surat kelulusan pelan…plan la awal2. Kalau tak..jadilah macam kitorang nie…nangis weyyy ! selagi surat sokongan tak keluar, cf tak boleh issue, project tak leh hand over, LAD lak akan terus berjalan.

wassalam

* kesian site staff office saya, semua cuti hujung tahun dibekukan coz nak kejar dateline hand over project…..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan