Rabu, 29 Disember 2010

Luahan rasa kat radio…

Salam,

kalau korang ada masalah rumah tangga ?? kat siapa korang luahkan ??

mak & ayah – emm…ada steng problem je…
mak & ayah mertua – korang memang kamceng ngan mertua kan ??
adik bradik – yup..tapi kalo anak tunggal cam ner ??
adik bradik hubby – biasanya bab ngutuk bleh…tapi bab kongsi masalah rumah tangga jarang skali org buat kan ??
hubby sendiri – nie hilang akal la nie…..
kengkawan – memang ramai yg luahkan kat kengkawan kan
jabatan kauseling – yupss…pilihan yg terbaik !

tapikan……

Di pagi yg cerah…cewahh…ayat pembuka kata tak bleh blah punyer. dah hari2 ujan je kan..nak buek cam no ??. Saya setiap pagi drive ke tempat keje mesti dengar Sinar FM. Ye la, akak ngaku akak nie dah tuo dengar lagu2 retro je dikk..

Setiap khamis or jumaat akan ada topik masalah anda. Majoritinya mesti masalah rumah tangga. Abg jem tukang support, kak engku pulak tukang bidas, krill lak tukang pendamai…cam tue la lebih kurang.

Nak jadi cerita ada sorang pendengar nie, ceritakan masalah rumah tangga dia pasal hubby kenal ngan bebudak pompuan baru nak naik. siap balas-balas sms lagi. So, si isteri nie dapat la tangkap hubby dia buat hal. Dia mengadu dgn krill nak buat cam ner nak settle kan masalah tue. Tapikan nama pengadu tue, tempat tinggal & suara dia amatlah saya kenal.

Pemanggil tue adalah x-officemate saya. Namanya akak R. Akak nie dah benti keje jadi fulltime housewife. Masa dia keje kat sini dia la penyetel (ada ke word nie ??) masalah kitorang kat sini. Baik masalah cinta, masalah umah tangga & masalah kewangan. Malah, masa bos kitorang buat hal, mem besar kitorang siap call akak nie minta advise nak buat macam mana. Kira akak nie kauselor la masa tue. Lagi pun dia paling tuo antara semua staff. Kalau bab rumah tangga, bab nak berhias, bab jaga laki, semua minta advise dia.

Tapi, bila saya dengar luahannya kat radio pagi tadi saya terfikir, rupanya selama ini hidupnya tidak la seindah yg di sangka. Dia juga mempunyai masalah rumah tangga dan masalah2 lain. Disebabkan luahan rasanya kat radio, tak fasal2 saya dapat tahu kisah rumah tangganya.

Walaupun begitu, pada saya cerita itu habis di situ sahaja. Kalau pun saya berjumpa dgnnya nanti, saya tak kan buka cerita ini kerana pada saya dan rasanya semua wanita  di luar sana juga, masalah rumah tangga ini adalah amat peribadi dan cukup sensitive kalau diperkatakan terutamanya depan tuan punya badan sendiri.

Tapi, tu la kalau kita ada masalah pergi la mengadu pada saluran yg betul. Kat radio tue kekadang saya tengok diorang bukan nak dengar sangat pun masalah kita, cuma lebih kepada borak-borak biasa. Silap hari bulan dijadikannya bahan ketawa. Siapa yg malu ?? kita dan keluarga kita juga !!!

Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan