Jumaat, 9 November 2012

Rebate....penjimatan ke ??


Assalamualaikum,

sape yg kat sini hari-hari lalu tol ? apa ? office depan rumah je ? bertuahla korang !!

kebanyakan pekerja yg hari-hari lalu tol mesti menggunakan kad touchNgo atau smart tag macam saya nie kan. Sebab utama korang malas nak beratur bayar tol macam saya juga. Saya rasa majoriti penduduk BSP yg berkereta sure kena lalu tol kan...kecuali korang ikut jalan lombong tembus kat puchong utama.

Dulu sebelum tol siap, saya pergi keje ikut jalan lombong tue. Sangat la siksanya nak elak lubang. Elak lubang kiri, ko masuk lubang kanan. Elak lubang kanan, masuk lak lubang kiri. Last-last saya redha & pasrah je langgar semua lubang tue. Melantun-lantun saya duduk dlm keta sepanjang lalu jalan lombong tue. Sudahnya bising hubby habis naza citra kena repair. hikss...pompuan kan..

Bila tol buka, memula sombong x nak lalu tol tapi sebab fikir balik memalam jalan gelap kat situ saya pun berbaik la juga dgn palang tol tue walaupun hati cukup membebel BSP ke putra height 5km kena RM0.90 je tapi BSP ke putrajaya dgn jarak lebih kurang sama RM2.20 !

Sebab saya nie jenis lambat bersiap, keluar rumah last minit selalu sampai office ngam-ngam pukul 9. oh ya, utk sampai ke office saya kena lalu 2 tol. Satu  tol BSP  ke putra height dan satu lagi tol LDP arah shah alam utk sampai ke Bandar Puteri Puchong. Tol putra height RM0.90 tol LDP RM1.60. Pergi balik tol saya sehari adalah RM5.00. Sebulan lebih kurang RM130.00 ! tue x termasuk parking keta RM4 sehari yang kalau keta ko kena langgar masa parking pun tak de sape kisah. yup keta saya pernah kena, ptg turun office nak balik tengok bumper depan tepi keta dah terkopak skit. nak saman MPSJ...lupakan la.. Saya beruntung sebab diberi company car. so, petrol memang fully sponsored by company. dulu parking pun company tanggung separuh, tapi x lama lepas tue di tarik balik..huhuhu...

setiap bulan saya memang akan memperuntukkan sekurang-kurangnya RM100 sebulan utk tol. biasanya waktu balik saya masuk puchong perdana nak avoid tol LDP nie selain nak tapau lauk makan mlm. so, jimat dah sikit kat situ. saya juga pengguna smarttag yg meminta secara paksa rela hubby punya. harapannya kalau lambat keluar pun x payah beratur kat tol..erm..kekadang atau selalu juga kat smart tag la lagi sangkut terutamanya bila system tol tue problem x leh baca smart tag atau ada juga pengguna jalan raya 'terlebih bijak' guna kad touchNgo masuk lorong smart tag (yg nie memang kena sumpahan pengguna smart tag kat belakang tue) atau 'lebih bijak lagi' dia pengguna smart tag dan tahu nilai kad touchNgo cuma tinggal RM0.55 je lagi. Tapi sebab malas nak pergi top up, dia slamber je lalu tol bila x lepas tekan button panggil penjaga tol tue suruh top up utk dia kat situ jugak....yg nie lagi berbakul la kena sumpahan keramat !

walaupun begitu, seperti yg diwar-warkan sebelum nie bagi pengguna yg menggunakan kad touchNgo melebihi had setiap bulan akan dapat rebate. sebelum nie saya pernah dapat gak rebate dlm RM 30 lebih. Rebate nie automatik akan masuk dlm kad touchNgo korang bila top up nilai kat mana-mana cawangan touchNgo atau kiosk di highway seluruh negara. Kat petronas x ye. Malah kalau top up kat petronas siap kena caj RM0.50 lagi !

Hari tue, seperti biasa tetiap bulan saya top up kad touchNgo tapi kali nie kat office SKVE. terkejut saya bila dimaklumkan ada rebate yg tak dituntut..


nampak tak ?


wahhh...terkejut saya RM71.18
rebate paling banyak setakat nie...

saya minta officer tue masukkan terus dlm kad saya. masa nie rasa hari-hari nak lalu tol je...hehehe (eh...bukan ko memang hari-hari lalu tol ke ?)

tapikan, walaupun rebate di berikan nilai wang yg keluar hasil dari saya lalu tol hari-hari tue kalau dikumpul macam-macam boleh buat tau. sangat bertuah sesiapa yg pergi bekerja x de lalu tol. saya pernah berbual dgn officer Bank Rakyat belakang office saya nie, dia terkejut bila saya bagi tau kena lalu tol setiap hari pergi balik kerja. pada saya itu adalah normal tapi tidak pada dia. "saya hanya akan keluarkan duit minyak utk pergi bekerja tetapi tidak pada tol. saya akan pastikan jalan dari rumah ke office saya tidak melalui tol" itu kata dia. Dulu saya pun begitu. tapi semenjak membeli rumah dan berpindah ke BSP...apa pilihan yg saya ada ? 

Tunggu kolej Mensa buka dan minta keje kat situ ? hheheheh...

Wassalam.

*erm..erm...kak, saya duduk saujana putra kerja kat putrajaya tapi x pernah bayar tol kak...

**aikkkk....ko lalu ikut jalan mana ???

*saya naik moto kak !

**panggg !!!!

(jgn buat lawak kat org yg kena lalu tol hari-hari. sensitiff !)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan